Program praktyki pedagogicznej
WYŻSZA SZKOŁA BIZNESU
UL. CIEPLAKA 1C
41-300 DĄBROWA GÓRNICZA
TEL. (032) 262 28 05, 262 03 07
PROGRAM PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
dla słuchaczy
Kwalifikacyjnych Pedagogicznych Studiów Podyplomowych
Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej
LICZBA GODZIN
Praktyka pedagogiczna realizowana jest w wymiarze 150 godzin w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
CEL PRAKTYK
Ciągła praktyka pedagogiczna ma charakter próbnej pracy pedagogicznej i nauczycielskiej w
odpowiednich placówkach oświatowych. Praktyka powinna sprzyjać:
-
sprawdzeniu umiejętności dydaktyczno - wychowawczych zdobytych w toku studiów oraz usprawnieniu tych umiejętności w naturalnych warunkach pracy placówki,
-
pogłębieniu znajomości całokształtu pracy wychowawczo - dydaktycznej,
-
zapoznaniu się z potrzebami wychowawczymi wybranych środowisk,
-
konfrontacji zdobytej wiedzy i doświadczeń z praktyką, weryfikacji własnych sądów na podstawie zebranych informacji i doświadczeń,
-
ściślejszemu powiązaniu emocjonalnemu z miejscem przyszłej pracy, wyrobieniu postawy społecznego zaangażowania.
W ramach ciągłej praktyki pedagogicznej słuchacz powinien poznać ucznia - wychowanka, jego poziom umysłowy, reakcje, stan zdrowia, warunki życia, sposoby realizacji treści programowych w zakresie wychowania umysłowego, społeczno - moralnego, estetycznego i zdrowotnego, bazę materialna placówek, plany pracy, zadania rad pedagogicznych i dokumentację pracy wychowawczo - dydaktycznej w placówkach, zasady i formy współpracy nauczycieli - wychowawców z rodzicami dla prawidłowego wychowania i tworzenia korzystnego środowiska wychowawczego.
-
Ciągłe praktyki pedagogiczne są źródłem integracji wiedzy ogólnopedagogicznej i społecznej oraz kształtowania umiejętności i postaw słuchaczy - kandydatów na nauczycieli.
-
Ciągłe praktyki pedagogiczne mają na celu:
-
przygotowanie słuchaczy do pracy pedagogicznej oraz nauczycielskiej poprzez wyposażenie ich w niezbędną wiedzę i umiejętności oraz przygotowanie do samodzielnego i twórczego jej stosowania,
-
konfrontację wiedzy teoretycznej z praktyką,
-
ukierunkowanie dalszej pracy samokształceniowej.
CELE I ZADANIA
Zasadniczym celem ciągłej praktyki pedagogicznej jest poznanie specyfiki pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej w wybranej placówce oraz zdobycie doświadczeń
przyczyniających się do ukształtowania właściwej postawy przyszłego nauczyciela -
wychowawcy. Na początku praktyk słuchacz zapoznaje się ze statutem i regulaminem
placówki oraz przepisami dotyczącymi dyscypliny pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy,
przestrzegania tajemnicy służbowej itp. W czasie odbywania ciągłej praktyki pedagogicznej
słuchacz powinien :
-
dokonać konfrontacji zdobytej wiedzy w czasie studiów wiedzy teoretycznej z rzeczywistością i praktyką wychowawczą,
-
pogłębić praktyczne umiejętności organizowania pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej o owe formy, metody i techniki pracy,
-
zapoznać się z całokształtem czynności zawodowych wykonywanych na stanowisku nauczyciela - wychowawcy,
-
zapoznać się z pracą rady pedagogicznej, samorządy uczniowskiego, rady rodziców itp.
FORMY
Przyjmuje się następujące formy odbywania ciągłych praktyk pedagogicznych:
-
Lustracja szkół;
-
Hospitacje ( obserwacje zajęć);
-
Praktyka asystencka (prowadzenie fragmentów zajęć, przygotowywanie pomocy, opracowywanie wyników badań diagnostycznych);
-
Dyżury wychowawcze;
-
Zajęcia próbne.
SZCZEGÓŁOWE ZAŁOŻENIA PROGRAMU PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ
I Etap
praktyka asystencka (60 godz.)
Zadania do realizacji:
-
Konfrontacja i uogólnienie wiedzy teoretycznej i dotychczasowych doświadczeń.
-
Poznanie organizacji różnych typów szkół, a w szczególności tych, w których słuchacze po ukończeniu studiów mogą znaleźć zatrudnienie.
-
Zapoznanie się ze specyfiką pracy pedagogicznej i zadaniami edukacyjnymi szkoły.
-
Zapoznanie się z warunkami pracy placówki: wyposażeniem, formami zajęć pozalekcyjnych, współpracą szkoły z rodzicami i najbliższym otoczeniem.
-
Analiza programów nauczania wybranych przedmiotów nauczania.
-
Prowadzenia obserwacji zajęć dydaktycznych i sporządzania z niej sprawozdania.
-
Analiza rozwiązań metodycznych stosowanych przez nauczyciela w pracy z uczniami.
-
Kształtowanie właściwej postawy zawodowej nauczyciela.
W szczególności:
-
Hospitacja zajęć dydaktycznych z przedmiotu (przedmiotów) związanych ze specjalnością reprezentowaną przez słuchacza.
-
Realizacja zajęć dydaktycznych po uprzednim zatwierdzeniu scenariusza zajęć przez nauczyciela-opiekuna praktyki.
-
Pełnienie dyżurów pod nadzorem opiekuna praktyk.
-
Wizyta w bibliotece szkolnej (Szkolne Centrum Multimedialnego).
-
Analiza dokumentacji szkolnej (dziennik szkolny, arkusze ocen itp.)
-
Zapoznanie się z pracownią informatyczną.
-
Udział w zebraniu Rady Pedagogicznej i zebraniu rodziców.
-
Zapoznanie się z pracą pedagoga i psychologa szkolnego.
-
Zapoznanie się z organizacją pracy świetlicy szkolnej.
-
Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania kół zainteresowań.
-
Zapoznanie się z zasadami organizacji wycieczki szkolnej.
-
Analiza szkolnego systemu oceniania oraz programów profilaktycznych realizowanych w szkole.
II Etap
praktyka nauczycielska (90 godz.)
Zadania do realizacji:
-
Konfrontacja i uogólnienie wiedzy teoretycznej i dotychczasowych doświadczeń.
-
Sprawdzenie swoich umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zdobytych w toku studiów i w czasie poprzednio odbywanej praktyki.
-
Zapoznanie się z warunkami pracy placówki: wyposażeniem, formami zajęć pozalekcyjnych, współpracą szkoły z rodzicami i najbliższym otoczeniem.
-
Pełna realizacja wymiaru zajęć nauczycielskich
-
Pogłębienie znajomości specyfiki pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły, w której odbywana jest praktyka (zgodnie z reprezentowaną przez słuchacza specjalnością).
-
Planowanie, prowadzenie i dokumentowanie zajęć. Opracowywanie scenariuszy zajęć.
-
Analizowanie własnej pracy oraz jej efektów.
-
Dokonywanie ewaluacji wewnętrznej umiejętności uczniów.
-
Samodzielne ocenianie efektów pracy uczniów i informowanie ich o czynionych postępach i zaobserwowanych brakach.
-
Gromadzenie materiału dotyczącego różnych sytuacji wychowawczych w placówkach.
-
Prowadzenie pełnej dokumentacji nauczycielskiej: wypełnianie dziennika lekcyjnego, poprawianie zeszytów, sprawdzianów itp.
-
Nabywanie i rozwijanie umiejętności zawodowych.
-
Ukształtowanie właściwej postawy zawodowej nauczyciela.
Obowiązki słuchacza:
-
Słuchacz w czasie praktyki realizuje zadania dydaktyczne zgodnie z planem pracy przewidzianym do realizacji w danym okresie i stosuje wszystkie formy organizacyjne kształcenia, również pozaszkolne, np. wycieczka.
-
Słuchacz prowadzi dokumentację praktyki według schematu:
-
dzienniczek praktyki
-
zajęcia hospitowane - notatki z obserwacji pracy nauczyciela, u którego odbywana jest praktyka,
-
notatki z obserwacji zachowań uczniów,
-
konspekty (scenariusze) realizowanych zajęć zatwierdzone przez opiekuna praktyki.
-
Złożenie zaświadczenia o realizacji praktyki w wymiarze 150 godz. Jeśli praktyka odbywa się w dwóch etapach to stosownie dwa zaświadczenia.
-
Podstawę do zaliczenia praktyki stanowią: kompletny dzienniczek praktyki wraz z pozostałą dokumentacją, o której mowa w pkt. 2 oraz opinia i zaliczenie wystawione przez nauczyciela - opiekuna praktyk.
-
Komplet dokumentacji z praktyki należy złożyć na uczelni w terminie wyznaczonym przez Pełnomocnika ds. Praktyk Studenckich. Złożenie dokumentacji stanowi podstawę zaliczenia praktyki w karcie słuchacza.
-
Każdy słuchacz odbywający praktykę zobowiązany jest posiadać aktualną książeczkę zdrowia z badaniami.
Powrót do: Start » Studenckie Koło Naukowe Climate Changes