NAUCZYCIEL - WIEDZA I DZIAŁANIE- Projekt realizowany w ramach Działania 9.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
 
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 

     

    Kwalifikacyjne studia podyplomowe – Doradca zawodowy
    Kwalifikacyjne studia podyplomowe – Socjoterapia

    Kwalifikacyjne studia podyplomowe - Oligofrenopedagogika
    Kwalifikacyjne studia podyplomowe – Wczesne wspomaganie rozwoju
    Kwalifikacyjne studia podyplomowe – Surdopedagogika
    Kwalifikacyjne studia podyplomowe – Tyflopedagogika
    Kwalifikacyjne studia podyplomowe – Informatyka z elementami e-learningu
    Edukacja wczesnoszkolna w zakresie nauczania języka angielskiego
    Zarządzanie placówkami oświatowymi


    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE – DORADCA ZAWODOWY

    Kwalifikacyjne studia podyplomowe na kierunku Doradca zawodowy umożliwiają przygotowanie szkolnych doradców zawodowych do realizacji zadań związanych z systemem doradztwa zawodowego. Program studiów umożliwia zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu kompleksowego doradztwa zawodowego dla różnych poziomów kształcenia, dzięki czemu absolwenci studiów będą stanowić profesjonalną kadrę zajmującą się planowaniem ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

    Podczas studiów słuchacze zdobywają wiedzę w zakresie m.in. rozwoju zawodowego człowieka, treningu interpersonalnego, diagnostyki ludzkich kompetencji, świadomego planowania kariery zawodowej, metodyki poradnictwa indywidualnego i grupowego, monitorowania rynku pracy dla potrzeb doradztwa zawodowego.

    Miejsce i termin:
    Dąbrowa Górnicza / Cieszyn; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1. Poradnictwo zawodowe – podstawy teoretyczne
    2. Poradnictwo zawodowe w krajach Unii Europejskiej
    3. Elementy psychologii wychowawczej
    4. Problemy psychopatologii
    5. Psychologia rozwoju człowieka
    6. Psychologia różnic indywidualnych
    7. Psychologia zdrowia i stresu zawodowego
    8. Rozwój zawodowy człowieka
    9. Pedagogika pracy
    10. Trening interpersonalny
    11. Diagnostyka ludzkich kompetencji
    12. Zawodoznawstwo
    13. Elementy medycyny pracy
    14. Świadome planowanie kariery zawodowej
    15. Aktywne metody poszukiwania pracy
    16. Metodyka poradnictwa indywidualnego i grupowego
    17. Elementy rynku pracy
    18. Monitorowanie rynku pracy dla potrzeb doradztwa zawodowego
    19. Doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych
    20. Komunikacja interpersonalna i podstawy autoprezentacji
    21. Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi
    22. Komputerowy system wspomagania doradcy zawodowego
    23. Internet w doradztwie zawodowym
    24. Normy etyczne, zawodowe i prawne
    25. Zasady pracy z grupą - warsztaty
    26. Seminarium dyplomowe
    27. Praktyka doradcza

    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE – SOCJOTERAPIA

    Celem studiów jest przygotowanie profesjonalnych socjoterapeutów, którzy wykorzystają zdobytą wiedzę i umiejętności w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi potrzebującymi wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych. Studia umożliwią zdobycie wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji w zakresie pracy z osobami przejawiającymi cechy niedostosowania społecznego, z niepełnosprawnością umysłową. Absolwenci Socjoterapii mogą pracować w szkołach, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach pomocy społecznej, świetlicach terapeutycznych itp.

    Większość zajęć ze względu na specyfikę studiów prowadzona jest metodami interaktywnymi w formie treningów i warsztatów. Wsparciem metodologicznym są wykłady i konwersatoria. W trakcie studiów słuchacze będą mogli kształtować kompetencje zawodowe poprzez samodzielne prowadzenie etiud szkoleniowych.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1. Teoretyczne podstawy socjoterapii
    2. Przemiany współczesnej oświaty
    3. Trening interpersonalny
    4. Trening umiejętności wychowawczych
    5. Trening samoświadomości
    6. Trening asertywności
    7. Trening twórczości
    8. Mechanizmy radzenia sobie ze stresem
    9. Warsztat z zakresu samokontroli emocjonalnej
    10. Umiejętności psychoedukacyjne
    11. Psychologia dzieci i młodzieży
    12. Proces grupowy
    13. Zdrowie psychiczne a zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży
    14. Główne kierunki współczesnej psychoterapii
    15. Funkcjonowanie formalne grup społecznych
    16. Mechanizmy uzależnień u dzieci i młodzieży - profilaktyka
    17. Autorskie warsztaty socjoterapeutyczne
    18. Metodyka prowadzenia grup socjoterapeutycznych
    19. Elementy terapii rodzin
    20. Współpraca ze szkołą
    21. Etyczne problemy pracy z grupą
    22. Seminarium

    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE - OLIGOFRENOPEDAGOGIKA

    Kwalifikacyjne studia podyplomowe na kierunku oligofrenopedagogika umożliwiają zdobycie przez słuchaczy wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do realizowania działań dydaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i opiekuńczych w stosunku do osób z obniżoną sprawnością intelektualną. Absolwenci studiów podyplomowych uzyskują kompetencje umożliwiające pełnienie ról zawodowych w placówkach rehabilitacyjno-edukacyjnych.

    Program studiów obejmuje zajęcia m.in. z psychostymulacyjnej diagnozy i programowania pracy rewalidacyjnej, podstaw pracy terapeutyczno - edukacyjnej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, metodycznych rozwiązań w zakresie edukacji dzieci i młodzieży z lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, wybranych problemów profilaktyki, stymulacji, korekcji i psychoterapii w działaniach wspomagających rozwój osób z niepełnosprawnością intelektualną (techniki relaksacyjne, muzyka, plastyka, zabawa, drama, kompensacja funkcji percepcyjno - motorycznych, mowy, profilaktyka uzależnień, itp.).

    Miejsce i termin: Cieszyn; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1.   Pedagogika specjalna
    2.   Oligofrenopedagogika z elementami ortodydaktyki
    3.   Diagnoza psychopedagogiczna
    4.   Wybrane aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej
    5.   Psychologiczno-społeczna charakterystyka rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
    6.   Organizacja i zarządzanie w oświacie
    7.   Rewalidacja indywidualna
    8.   Metodyka nauczania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu  
          umiarkowanym, znacznym i głębokim
    9.   Metodyka pracy w oddziałach edukacyjno-terapeutycznych oraz rehabilitacyjnych
    10. Elementy socjoterapii
    11. Profilaktyka z elementami poradnictwa i wczesnej interwencji dla osób z niepełnosprawnością  
          intelektualną
    12. Kształcenie zintegrowane dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
    13. Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych
    14. Psychologia kliniczna
    15. Psychiatria dzieci i młodzieży
    16. Korygowanie zaburzeń i wad wymowy osób z niepełnosprawnością intelektualną
    17. Psychoterapia z elementami terapii rodzin
    18. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną
    19. Wybrane elementy arteterapii
    20. Wybrane elementy muzykoterapii
    21. Seminarium

    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE – WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU

    Celem studiów jest przygotowanie słuchaczy do organizowania i realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, rozumianego jako wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także – pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania.

    Absolwenci otrzymują kwalifikacje do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w następujących placówkach: ośrodkach wczesnego wspomagania, ośrodkach rehabilitacyjnych oraz placówkach edukacyjnych, realizujących zadanie wczesnego wspomagania rozwoju.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1. Organizacja zespołu wczesnego wspomagania rozwoju – podstawy prawne, procedury, standardy
    2. Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej małego dziecka
    3. Metodyczne aspekty zaburzeń w rozwoju małego dziecka – jednostki nozologiczne, kategorie diagnostyczne
    4. Diagnoza rozwojowa i funkcjonalna małego dziecka niepełnosprawnego
    5. Wybrane metody terapii i wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego
    6. Dziecko upośledzone umysłowo – diagnozowanie, wspomaganie rozwoju
    7. Dziecko słabowidzące i niewidome – diagnozowanie, metody wspomagania rozwoju
    8. Dziecko słabosłyszące i niesłyszące – diagnozowanie, metody wspomagania rozwoju
    9. Dziecko niepełnosprawne ruchowo – diagnozowanie, metody wspomagania rozwoju
    10. Dziecko z całościowymi i sprzężonymi zaburzeniami w rozwoju – diagnozowanie, metody wspomagania rozwoju
    11. Dziecko z zaburzeniami w rozwoju mowy i języka – diagnozowanie, metody wspomagania rozwoju
    12. Praca z rodzina dziecka niepełnosprawnego – metody wspomagania, zasady współpracy
    13. Konstruowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
    14. Seminarium dyplomowe
    15. Praktyka

    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE – SURDOPEDAGOGIKA

    Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i praktyczne do pracy z dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i słabosłyszącą. Studia stwarzają możliwość zatrudnienia w różnych typach placówek edukacyjno-rehabilitacyjnych obejmujących swoim oddziaływaniem osoby z wadą słuchu, w tym szczególnie: w przedszkolach i szkołach integracyjnych, szkołach specjalnych oraz ośrodkach szkolno-wychowawczych.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1. Pedagogika specjalna
    2. Surdopedagogika
    3. Podstawy fonetyki ortofonii i językoznawstwa
    4. Surdopsychologia
    5. Surdologopedia
    6. Audiologia pedagogiczna i techniczne środki audiowizualne
    7. Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci niesłyszących i słabosłyszących
    8. Metodyka edukacji wczesnoszkolnej dzieci niesłyszących i słabosłyszących
    9. Metodyka kształcenia gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego dzieci niesłyszących i słabosłyszących
    10. Rewalidacja indywidualna
    11. Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych i rewalidacyjnych dla uczniów słabosłyszących i niesłyszących
    12. Manualne sposoby usprawniania języka - I stopień języka migowego dla nauczycieli
    13. Opieka nad małym dzieckiem z wadą słuchu
    14. Seminarium dyplomowe
    15. Praktyka

    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE – TYFLOPEDAGOGIKA

    Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i praktyczne do pracy z dziećmi i młodzieżą niewidomą i słabowidzących. Absolwent po ukończeniu studiów jest przygotowany do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych oraz rehabilitacyjnych zadań w zakresie stymulacji, usprawniania i kształcenia adekwatnego do możliwości rozwojowych uczniów z wadą wzroku. Ponadto posiada kompetencje do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych w zakresie edukacji pozaszkolnej, w tym dotyczącej wychowania w internacie dzieci i młodzieży z wadą wzroku. Jest także przygotowany do podejmowania współpracy ze środowiskiem rodzinnym i społecznym ucznia
    z uszkodzonym narządem wzroku.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1. Pedagogika specjalna
    2. Tyflopedagogika
    3. Psychologiczne podstawy rewalidacji dzieci niewidomych i słabowidzących
    4. Anatomia, fizjologia i patologia narządu wzroku
    5. Wybrane zagadnienia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uszkodzeniem wzroku
    6. Wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzeniem wzroku w wieku przedszkolnym
    7. Komputerowe techniki informacyjne dla osób z uszkodzeniem wzroku
    8. Metodyka nauczania dzieci z uszkodzeniem wzroku
    9. Brajlowskie sposoby porozumiewania się
    10. Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z uszkodzeniem wzroku
    11. Rehabilitacja widzenia
    12. Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych i rewalidacyjnych dla uczniów z uszkodzeniem wzroku
    13. Warsztaty z komunikacji interpersonalnej
    14. Seminarium dyplomowe
    15. Praktyka

    KWALIFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE – INFORMATYKA Z ELEMENTAMI E-LEARNINGU

    Kwalifikacyjne studia podyplomowe na kierunku informatyka przygotowują profesjonalną kadrę nauczycielską posługującą się zaawansowanymi możliwościami systemu komputerowego i jego oprogramowania niezbędnymi do prowadzenia wydzielonych zajęć informatycznych. Ponadto program studiów umożliwia przygotowanie nauczycieli do posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną w pracy dydaktycznej z uczniami.

    W trakcie nauki słuchacze zdobywają wiedzę w zakresie m.in. wykorzystania technologii informacyjnych w planowaniu i poszerzaniu swoich możliwości zawodowych oraz nauczaniu, ogólnych zasad metodycznych posługiwania się technologiami informatycznymi we wspomaganiu nauczania, programowaniu komputerów, sieci komputerowych. W trakcie studiów przewidziano egzamin na Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych ECDL CORE oraz ECDL WebStarter.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    1. Podstawy technologii informatycznych
    2. Sieci komputerowe
    3. Bazy danych
    4. Oprogramowanie użytkowe
    5. Metodyka nauczania informatyki
    6. Pedagogika medialna
    7. Grafika komputerowa i multimedia
    8. Technologie internetowe
    9. Platforma zdalnej edukacji
    10. Projektowanie i prowadzenie e-zajęć
    11. Prawo autorskie w kształceniu zdalnym
    12. Ewaluacja w kształceniu zdalnym
    13. Seminarium dyplomowe

    EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA W ZAKRESIE NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

    Celem studiów jest opanowanie sprawności językowych takich jak czytanie z zrozumieniem, słuchanie ze zrozumieniem, pisanie, mówienie oraz struktur gramatyczno-leksykalnych na poziomie B2, wymaganym do przystąpienia do egzaminu First Certificate In English (FCE). Certyfikat ten uprawnia do nauki języka angielskiego w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych w języku angielskim.

    Studia adresowane są do osób, które wykazują się znajomością języka na poziomie średniozaawansowanym (A2/B1 według ESOKJ), zainteresowanych nauczaniem przedmiotów w języku angielskim (klasy dwujęzyczne), a także nauczaniem języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. W trakcie studiów przewidziano egzamin z języka angielskiego TOEIC – Test of English for International Communication.

    Studia NIE ZAWIERAJĄ elementów związanych z metodologią nauczania języka angielskiego.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 360
    Studia trwają: III semestry

    Program studiów:

    Program studiów Edukacja wczesnoszkolna w zakresie nauczania języka angielskiego
    na poziomie B2
    Program studiów Edukacja wczesnoszkolna w zakresie nauczania języka angielskiego poziom C1

    ZARZĄDZANIE PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI

    Studia podyplomowe przygotowują słuchaczy do profesjonalnego oraz zgodnego z aktualnymi wymogami zarządzania placówką oświatową. Uczestnicy studiów uzyskają niezbędne kwalifikacje z zakresu organizacji i zarządzania oświatą, z uwzględnieniem nowoczesnych metod kierowania oraz projektowania planu rozwoju szkoły i ewaluacji jej pracy.

    W trakcie nauki słuchacze zdobywają wiedzę z zakresu m.in. strategii marketingowej placówki oświatowej, rachunkowości i zarządzania finansami w szkole, europejskich standardów edukacyjnych, finansowania oświaty, komunikacji interpersonalnej, kierowania instytucjami oświatowymi.
    Studia adresowane są do osób, które dążą do wzbogacenia swych kompetencji w zakresie nowoczesnych metod organizacji i zarządzania. W trakcie studiów przewidziano egzamin,  umożliwiający zdobycie Certyfikatu TUV NORD na Auditora wewnętrznego systemu zarządzania jakością w placówkach oświatowych.

    Miejsce i termin: Dąbrowa Górnicza / Cieszyn; od marca 2010 r.
    Ilość edycji: jedna
    Liczba uczestników: 30 osób
    Liczba godzin: 240
    Studia trwają: II semestry

    Program studiów:

    1. Podstawy organizacji i zarządzania
    2. Elementy prawa
    3. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania
    4. Kierowanie instytucjami oświatowymi
    5. Finansowanie oświaty
    6. Zarządzanie zasobami ludzkimi
    7. Komunikacja interpersonalna
    8. Problemy negocjacji
    9. Marketing usług oświatowych
    10. Strategia marketingowa placówki oświatowej na rynku konkurencyjnym
    11. Rachunkowość i zarządzanie finansami w szkole
    12. Hospitacja diagnozująca. Planowanie i realizacja jako część mierzenia
    13. Prawa ucznia
    14. Organizacja pracy pedagogicznej
    15. Systemy informatyczne w placówkach oświatowych
    16. Technologie internetowe w zarządzaniu
    17. Zarządzanie jakością
    18. Uwarunkowania społeczne i programowe funkcjonowania systemów oświatowych
    19. Organizacyjno-prawne podstawy planowania i realizacji nadzoru pedagogicznego
    20. Prawo oświatowe


 
Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Copyright 2009 by Jacek Uroda
Więcej informacji na temat Europejskiego Funduszu Społecznego znajduje się na stronach http://www.efs.gov.pl