O projekcie


Uzasadnienie projektu

Konsultacje pracowników naukowych Akademii WSB z przedstawicielami ochotniczych straż pożarnych oraz pracownikami jednostek samorządów terytorialnych na pograniczu polskosłowackim wskazały, że istnieje zapotrzebowanie na wymianę doświadczeń oraz dobrych praktyk wśród strażaków i pracowników jednostek samorządów terytorialnych, a także dokonanie dogłębnej analizy porównawczej zapisów prawnych dotyczących OSP. Potrzeba ta bierze się z faktu, iż zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej utrzymanie gotowości bojowej jednostek OSP leży w gestii gmin (zakup paliwa, umundurowania, sprzętu pożarniczego i ratowniczego oraz pojazdów). Te jednostki, które są włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (KSRG) są dodatkowo finansowane z budżetu państwa poprzez dotację na gotowość bojową i zakup sprzętu w tym pojazdów. W każdej polskiej gminie występują od kilku do kilkunastu jednostek OSP w tym zazwyczaj do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego należy obowiązkowo jedna OSP. W związku z tym, że gminy wydają środki publiczne w każdym urzędzie gminy jest pracownik lub pracownicy odpowiedzialni za funkcjonowanie OSP w danej gminie, którzy odpowiadają za rozliczanie i zakupy dla OSP, zakup wszystkiego co jest związane z funkcjonowaniem OSP od strony materialnej. Gminy zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej mogą zatrudniać komendanta gminnego OSP, który jest odpowiedzialny za przygotowanie jednostek OSP do działań ratowniczo-gaśniczych, szkolenie jednostek, sprawny sprzęt czy organizowanie uroczystości. Funkcjonowanie jednostek OSP na Słowacji jest rozwiązane w podobny sposób dlatego też zasadnym jest stworzenie członkom JST oraz OSP możliwości do wspólnego porównania sposobów organizacji i działania jednostek oraz wymiany dobrych praktyk. Informacje zebrane podczas wspólnych szkoleń zorganizowanych w ramach projektu zostaną wykorzystanie do stworzenia publikacji polsko-słowackiej, która zostanie rozdystrybuowana wśród uczestników szkoleń, konferencji upowszechniającej, jednostek samorządów terytorialnych oraz ochotniczych straż pożarnych pogranicza polsko-słowackiego. Następstwem tego działania będzie ujednolicenie procedur współpracy OSP pogranicza podczas sytuacji kryzysowych. W samym powiecie żywieckim funkcjonują 63 jednostki ochotniczych straży pożarnych. Ujednolicenie procedur dla tylu jednostek zwiększy poczucie bezpieczeństwa wśród mieszkańców oraz wpłynie pozytywnie na proces wyludniania się pogranicza polsko-słowackiego. Pozytywne zmiany będące następstwem przeszkolenia w projekcie pracowników JST oraz OSP to podniesienie ich kompetencji co także będzie miało pozytywny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na pograniczu polsko-słowackim. Uczestnicy szkoleń uzyskają certyfikaty potwierdzające podniesienie ich kompetencji i kwalifikacji.

 

Cel ogólny

Celem mikroprojektu jest podniesienie jakości edukacji (specjalistycznej i zawodowej) w zakresie bezpieczeństwa pożarniczego. Cel zostanie osiągnięty poprzez przeszkolenie ok. 40 mieszkańców pogranicza PL-SK (reprezentantów OSP i JST), dystrybucję publikacji (200 szt.) opisującej wspólne procedury i akty prawne dotyczące realizacji zadań publicznych przez OSP, organizację konferencji upowszechniające dla co najmniej 50 osób. Projekt zakłada edukację podstaw prawnych funkcjonowania służb ratowniczych, w szczególności lokalnych pracowników administracyjnych i strażaków ochotniczych straż pożarnych co pozwoli udoskonalić współdziałania tych podmiotów na polsko-słowackim pograniczu. Wpłynie to pozytywnie na poszerzenie oferty edukacyjnej oraz zwiększenie liczby osób uczestniczących w mikroprojektach na rzecz uczenia się przez całe życie i umożliwi im zdobycie wiedzy specjalistycznej i naukę zawodu. Projekt uwzględnia element badawczy (w ramach przygotowań wsadu wydawanej w projekcie publikacji naukowej), który pozwoli na wypracowanie wspólnych procedur działania pomiędzy jednostkami ochotniczych straży pożarnych z obu stron granicy, przeprowadzenie akcji informacyjnej służącej poznaniu systemów ratowniczych obu państw,
wzrost kompetencji kadr polskich i słowackich strażaków oraz lokalnych pracowników administracyjnych co pozwoli na lepszą możliwość współdziałania podczas zagrożeń transgranicznych. Poznanie podstaw prawnych funkcjonowania jednostek ochotniczych straży pożarnych a także przedstawienie propozycji zmian w ich funkcjonowaniu umożliwi podejmowanie szybkich, sprawnych, bezpiecznych i skutecznych działań ratowniczych na terenie pogranicza, pozwoli również na stworzenie podstaw do odpowiedniego wyszkolenia ratowników w zakresie znajomości funkcjonowania systemu po obu stronach granicy. Rozwój współpracy partnerskiej w zakresie poprawy bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej to także zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej dla mieszkańców pogranicza.

 

Projekt pn. „EduOSP: Projekt edukacyjny dla ochotniczych straży pożarnych funkcjonujących na obszarze pogranicza polsko-słowackiego” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Interreg V-A Polska - Słowacja 2014 – 2020 oraz ze środków budżetu państwa.

Projekt s názvom „EduOSP: Vzdelávací projekt pre dobrovoľné hasičské zbory pôsobiace na poľsko-slovenskom pohraničí“ je spolufinancovaný Európskou úniou z programu Európskeho fondu regionálneho rozvoja Interreg V-A Poľsko - Slovensko 2014 - 2020 a zo štátneho rozpočtu.